Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel gastheer: Eugène Jeurissen Van Randwijckweg 2 6573 EJ Beek-Ubbergen T 024 7950477 T 06 19313976 bank: NL49ING0008163337 email: supplement Lucienne Bloch (1909-1999) Kleinplastiek In 1925, het jaar dat in Parijs de Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes gehouden werd, schreef Lucienne Bloch zich in aan de École nationale supérieure des Beaux-Arts. Hier legde ze de basis voor een oeuvre in sculptuur waarin ‘Leerdam’ een hoofdrol zou gaan vervullen. In een korte periode (1929/1930) waarin Lucienne Bloch in Leerdam verblijft, ontwerpt zij een fraaie collectie ‘kleinplastiek’ die geliefd is bij verzamelaars. Onder het bewind van directeur P.M. Cochius wordt Glasfabriek Leerdam een plek waar kunstenaars verantwoordelijk zijn voor een nieuwe vormgeving. Specifiek wordt ook samenwerking gezocht met beeldhouwers voor het ontwikkelen van een collectie plastieken en architectonische elementen. In 1928 doet de Glasfabriek al ervaring op met een Madonna van Steph Uiterwaal en tegels voor Hildo Krop. Gelijktijdig met de eerste ontwerpen van Bloch wordt ook een masker van Cornélie Van Asch van Wijck uitgevoerd. De unieke omstandigheid waaronder Bloch in Leerdam kan verblijven, het feit dat ze zich kan verdiepen in het glas en dat ze specifiek voor het materiaal ontwerpt, maakt dat haar plastieken een hoogtepunt vormen binnen het kleinplastiek. Refererend aan de glazen Madonna van Uiterwaal zal A.D. Copier, hoofdontwerper en artistiek leider van de Glasfabriek, later zeggen: ‘Ik vind wat Lucienne Bloch deed beter. Die ontwierp plastische dingen die geperst konden worden en hier was dus een ding aanwezig dat geperst moest worden.’ Bloch in Leerdam De oorsprong van de samenwerking tussen Lucienne Bloch en de Glasfabriek is gelegen in een toevallige ontmoeting: tijdens zijn reis in Amerika in 1928 – op weg naar Frank Lloyd Wright – ontmoet Cochius de componist Ernest Bloch, vader van Lucienne, en nodigt hem uit om tijdens een gepland bezoek voor een concert in Amsterdam in 1929 contact op te nemen. Uit deze introductie volgt dat Lucienne Bloch een bezoek aan Leerdam brengt en aansluitend in november 1929 een eerste korte werkperiode heeft. Na een uniek hol geblazen hoofd ontstaat – pendelend tussen Parijs, Berlijn en Leerdam – in 1929 en 1930 een bijzonder oeuvre aan kleinplastiek: vis, naakt, eend, leeuwin, boekensteunen en drie automascottes. Na de korte periode in Leerdam vertrekt Lucienne Bloch naar Amerika waar ze zich onder meer oriënteert op de nieuwe school die Frank Lloyd Wright aan het opzetten is. Vanuit Amerika stuurt ze nog meerdere dierplastieken die deels direct (hert, kikvorsch, varken, eekhoorn, bij) en deels pas na de oorlog (tekkel, eendje, olifant, platvis, krokodil) worden uitgevoerd. Uit haar ontmoeting met Frida Kahlo en Diego Rivera volgt dat zij als een van hun medewerkers als muralist aan de slag gaat. De foto's die zij maakt van Kahlo en Rivera zijn uniek beeldmateriaal dat haar als fotografe heeft gepositioneerd. Sculpturen komen na de periode in Leerdam nauwelijks meer van haar hand. Aangeboden wordt: Naakt kunstenaar: Lucienne Bloch titel: Naakt gesigneerd: in de voet meegeperste "B", zie foto hieronder. jaar: 1929 techniek: gesatineerd geperst glas, vroege 'slanke' uitvoering oplage: onbekend nummer: n.v.t. afmeting: 21 cm uitvoering: Glasfabriek Leerdam Prijs: € 500,00 Supplement, beeld- & boekwerken
Van Randwijckweg 2 6573 EJ Beek-Ubbergen T 024 7950477 T 06 19313976 info@supplementboek.nl |
home De CS-AGENDA, het overzicht voor culturele en aanverwante activiteiten in het Rijk van Nijmegen en omgeving. Informatie over Supplement, Beek Ubbergen en zijn muzen. De aanwinsten van deze en voorafgaande weken. De vernieuwde catalogus En rechtstreeks van de uitgever Speciale aanbiedingen categorie boeken:
Boeken koesteren Wat te doen met niet (meer) gekoesterde boeken. |