Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel gastheer: Eugène Jeurissen Van Randwijckweg 2 6573 EJ Beek Ubbergen T 024 7950477 T 06 19313976 email: supplement Willem van Leusden (1886-1974) (under construction) Willem van Leusden (Utrecht, 25 september 1886 - aldaar, 8 maart 1974) was een schilder die in Utrecht en vanaf zijn 23ste in Maarssen woonde. Van Leusden volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rijksakademie in Amsterdam. Hij verwierf gedurende drie jaar de koninklijke subsidie voor jonge kunstenaars. Hij was verbonden aan de Burgeravondschool waar hij tekenles aan jongens gaf. In zijn vrije werk maakte hij een ontwikkeling door van realistisch, via abstracte schilderijen en meubelen die in de traditie van De Stijl passen, tot surrealistisch werk. Van Leusden bekwaamde zich ook in verschillende ets- en graveertechnieken. Met de kunstenaars Jopie Moesman en Willem Wagenaar vormde hij de kern van de groep surrealisten die in de periode 1930 tot 1950 in Utrecht actief waren. Ook was hij lid van het grafisch gezelschap De Luis. In grafische vakkringen verwierf hij grote bekendheid door zijn onderzoek naar de grafische techniek van Hercules Seghers. Na lang aandringen publiceerde hij daarover in 1960 zijn bevindingen. Literatuur W. van Leusden, Het grafisch-technisch probleem van de etsen van Hercules Seghers. - Utrecht: A.W.Bruna en Zn, 1960 W. van Leusden, The etchings of Hercules Seghers and the problem of his graphic technique. - Utrecht: A.W.Bruna en Zn, 1961 C. Bakhuizen van den Brink, 24 bord teekeningen. Methode Bakhuizen van den Brink en van Leusden. - Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar, ca. 1925 Clasca Bakhuizen van den Brink-Ozinga & Willem van Leusden, Handleiding bij het teekenen op de lagere school. Met een voorrede van F. Roels. - Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar, 1927 Wolfgang Cordan, Essai over het surrealisme. Met een beschouwing over het werk van Willem van Leusden. - Amsterdam: Contact, 1935 W. Enzinck, Willem van Leusden. - Kroonder, 1953 D. Adelaar, Willem van Leusden. Essays over een verhard romanticus. - Kwadraat, 1990 R. de Koningh, De etspers van Willem van Leusden. - Utrecht: LOGA, Landelijke Organisatie van Grafische Ateliers, 1983 H. Redeker, Willem van Leusden. - Utrecht: Het Spectrum, 1974 Aangeboden wordt: ets van Utrechtse gracht kunstenaar: Willem van Leusden (1886-1974) titel: geen voorstelling: gracht in Utrecht gesigneerd: ja, rechtsonder datering: geen techniek: ets, epreuve afmeting afbeelding: h mm x b mm ingelijst: ja afmeting lijst: h mm x b mm prijs: € 60,- incl. lijst Toelichting home Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel Van Randwijckweg 2 6573 EJ Beek Ubbergen T 024 7950477 T 06 19313976 email: supplement |
home De aanwinsten van deze en voorafgaande weken. De vernieuwde catalogus En rechtstreeks van de uitgever Speciale aanbiedingen categorie boeken:
home Uitleg m.b.t. gebruikte afkortingen rondom druktechniek voor exlibris op basis van FISEA-richtlijn Intaglio Original C = intaglio printing (blank; embossing) C1 = steel engraving C2 = burin (graver or gouge) engraving, notably on copper C3 = etching, including direct (brush) etching C4 = dry point, including crayon manner and stipple engraving C5 = aquatint C6 = soft-ground or sugar etching C7 = mezzotint C8 = intaglio engraving on linoleum, plastic or other materials Reproductive P3 = photogravure, photogalvanography P4 = commercial photogravure, rotogravure P10 = etched steel printing (die-printing) Relief Original X = relief printing (blank) X1 = woodcut X2 = wood engraving X3 = linocut X4 = relief-printed engraved or etched metal plates, notably metal cut X5 = relief-printed metal plates created for intaglio printing X6 = relief-printed engraving of other materials X7 = (Chinese) stone stamp Reproductive T = typography, letterpress T1 = linotype, indirect letterpress T2 = photoxylography, facsimile wood engraving T3 = commercial rubber stamp P1 = line block (cliché) with or without photography P2 = half-tone, photo zincography Flatbed, stencil and electronic Original L1 = autolithography L2 = autography (transfer lithography) L3 = zincography L4 = algraphy P8 = original photograph, hologram S = stencil, ‘pochoir’ S1 = original serigraphy (screenprinting) S2 = mimeography (dye stencil) S3 = Katazome (oiled-paper stencil) S4 = Kappa (Katazome made with persimmon juice) CGD = computer generated design Reproductive P = photographic reproduction P5 = collotype P6 = photolithography, process transfer lithography P7 = offset P9 = serigraphic reproduction (photosilkscreen) CRD = computer reproduced design Y = photocopy Other abbreviations U = technique not listed above, including Chinese rubbing and collography /mon = monotype /col. = hand coloured Number preceding the technique = number of plates used /number after the technique = number of colours used |