Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

gastheer: Eugène Jeurissen

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 7950477
T 06 19313976
email: supplement




Willem van Leusden (1886-1974) (under construction)


Willem van Leusden (Utrecht, 25 september 1886 - aldaar, 8 maart 1974) was een schilder die in Utrecht en vanaf zijn 23ste in Maarssen woonde.
Van Leusden volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rijksakademie in Amsterdam. Hij verwierf gedurende drie jaar de koninklijke subsidie voor jonge kunstenaars.
Hij was verbonden aan de Burgeravondschool waar hij tekenles aan jongens gaf.
In zijn vrije werk maakte hij een ontwikkeling door van realistisch, via abstracte schilderijen en meubelen die in de traditie van De Stijl passen, tot surrealistisch werk. Van Leusden bekwaamde zich ook in verschillende ets- en graveertechnieken. Met de kunstenaars Jopie Moesman en Willem Wagenaar vormde hij de kern van de groep surrealisten die in de periode 1930 tot 1950 in Utrecht actief waren. Ook was hij lid van het grafisch gezelschap De Luis.
In grafische vakkringen verwierf hij grote bekendheid door zijn onderzoek naar de grafische techniek van Hercules Seghers. Na lang aandringen publiceerde hij daarover in 1960 zijn bevindingen.



Literatuur

W. van Leusden, Het grafisch-technisch probleem van de etsen van Hercules Seghers. - Utrecht: A.W.Bruna en Zn, 1960

W. van Leusden, The etchings of Hercules Seghers and the problem of his graphic technique. - Utrecht: A.W.Bruna en Zn, 1961

C. Bakhuizen van den Brink, 24 bord teekeningen. Methode Bakhuizen van den Brink en van Leusden. - Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar, ca. 1925

Clasca Bakhuizen van den Brink-Ozinga & Willem van Leusden, Handleiding bij het teekenen op de lagere school. Met een voorrede van F. Roels. - Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar, 1927

Wolfgang Cordan, Essai over het surrealisme. Met een beschouwing over het werk van Willem van Leusden. - Amsterdam: Contact, 1935

W. Enzinck, Willem van Leusden. - Kroonder, 1953

D. Adelaar, Willem van Leusden. Essays over een verhard romanticus. - Kwadraat, 1990

R. de Koningh, De etspers van Willem van Leusden. - Utrecht: LOGA, Landelijke Organisatie van Grafische Ateliers, 1983

H. Redeker, Willem van Leusden. - Utrecht: Het Spectrum, 1974




Aangeboden wordt:

ets van Utrechtse gracht



kunstenaar: Willem van Leusden (1886-1974)
titel: geen
voorstelling: gracht in Utrecht
gesigneerd: ja, rechtsonder
datering: geen
techniek: ets, epreuve
afmeting afbeelding: h mm x b mm
ingelijst: ja
afmeting lijst: h mm x b mm

prijs: € 60,- incl. lijst


Toelichting








home


Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 7950477
T 06 19313976
email: supplement



home



De aanwinsten van deze en voorafgaande weken.

De vernieuwde catalogus

En rechtstreeks van de uitgever


Speciale aanbiedingen

categorie boeken:
categorie Kunst / Prenten: Buiten de boekenorde:

boekbeeldjes






home

Uitleg m.b.t. gebruikte afkortingen rondom druktechniek voor exlibris op basis van FISEA-richtlijn



Intaglio

Original

C = intaglio printing (blank; embossing)

C1 = steel engraving

C2 = burin (graver or gouge) engraving, notably on copper

C3 = etching, including direct (brush) etching

C4 = dry point, including crayon manner and stipple engraving

C5 = aquatint

C6 = soft-ground or sugar etching

C7 = mezzotint

C8 = intaglio engraving on linoleum, plastic or other materials



Reproductive

P3 = photogravure, photogalvanography

P4 = commercial photogravure, rotogravure

P10 = etched steel printing (die-printing)



Relief

Original

X = relief printing (blank)

X1 = woodcut

X2 = wood engraving

X3 = linocut

X4 = relief-printed engraved or etched metal plates, notably metal cut

X5 = relief-printed metal plates created for intaglio printing

X6 = relief-printed engraving of other materials

X7 = (Chinese) stone stamp



Reproductive

T = typography, letterpress

T1 = linotype, indirect letterpress

T2 = photoxylography, facsimile wood engraving

T3 = commercial rubber stamp

P1 = line block (cliché) with or without photography

P2 = half-tone, photo zincography



Flatbed, stencil and electronic

Original

L1 = autolithography

L2 = autography (transfer lithography)

L3 = zincography

L4 = algraphy

P8 = original photograph, hologram

S = stencil, ‘pochoir’

S1 = original serigraphy (screenprinting)

S2 = mimeography (dye stencil)

S3 = Katazome (oiled-paper stencil)

S4 = Kappa (Katazome made with persimmon juice)

CGD = computer generated design



Reproductive

P = photographic reproduction

P5 = collotype

P6 = photolithography, process transfer lithography

P7 = offset

P9 = serigraphic reproduction (photosilkscreen)

CRD = computer reproduced design

Y = photocopy



Other abbreviations

U = technique not listed above, including Chinese rubbing and collography

/mon = monotype

/col. = hand coloured

Number preceding the technique = number of plates used

/number after the technique = number of colours used

© 2001 Supplement. design: rob melssen