Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

gastheer: Eugène Jeurissen

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 - 7950477
T 06 15128103
email: supplement



Schilderij Hubert Estourgie (under construction)


Hubert Philippe Marie Estourgie (Nijmegen, 1924 – Nijmegen, 1982) was een Nederlands schilder, tekenaar en glazenier.
Hubert of Huib Estourgie was een zoon van Charles Marie François Henri Estourgie (1884-1950) en Elisa Catharina Matthea Tissot van Patot (1886-1944). Zijn vader was architect, hij ontwierp onder meer Huize Heijendaal en het Bisschop Hamerhuis in Nijmegen.
Estourgie werd opgeleid aan de Academie voor beeldende kunsten in Arnhem, waar hij les kreeg van Gijs Jacobs van den Hof, Hendrik Valk en Wim van Woerkom. Hij maakte studiereizen naar het buitenland en verbleef enige tijd in Parijs. Als schilder en tekenaar maakte hij dier- en figuurvoorstellingen, landschappen, portretten en stadsgezichten. Als monumentaal kunstenaar vervaardigde hij glas-in-loodramen, mozaïeken en plafond- en wandschilderingen. Hij maakte onder meer een raam voor de doopkapel van de Mariakerk in Groningen, die werd gebouwd naar een ontwerp van zijn zwager Coen Bekink, en ramen voor de Sint-Jozefkerk in Nijmegen.



Aangeboden wordt:

Olieverfschilderij Jezus en de schriftgeleerden



kunstenaar: Hubert Estourgie (1924-1982)
titel: Jezus en de schriftgeleerden
gesigneerd: ja, linksonder
datering: '46
techniek: olieverf op hardboard
afmeting afbeelding: h mm x b mm
ingelijst: ja
afmeting lijst: h mm x b mm

prijs: € 250,-, incl. lijst


Toelichting








home


Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 - 7950477
T 06 15128103
email: supplement



home



De aanwinsten van deze en voorafgaande weken.

De vernieuwde catalogus

En rechtstreeks van de uitgever


Speciale aanbiedingen

categorie boeken:
categorie Kunst / Prenten: Buiten de boekenorde:





home
Uitleg m.b.t. gebruikte afkortingen rondom druktechniek voor exlibris op basis van FISEA-richtlijn



Intaglio

Original

C = intaglio printing (blank; embossing)

C1 = steel engraving

C2 = burin (graver or gouge) engraving, notably on copper

C3 = etching, including direct (brush) etching

C4 = dry point, including crayon manner and stipple engraving

C5 = aquatint

C6 = soft-ground or sugar etching

C7 = mezzotint

C8 = intaglio engraving on linoleum, plastic or other materials



Reproductive

P3 = photogravure, photogalvanography

P4 = commercial photogravure, rotogravure

P10 = etched steel printing (die-printing)



Relief

Original

X = relief printing (blank)

X1 = woodcut

X2 = wood engraving

X3 = linocut

X4 = relief-printed engraved or etched metal plates, notably metal cut

X5 = relief-printed metal plates created for intaglio printing

X6 = relief-printed engraving of other materials

X7 = (Chinese) stone stamp



Reproductive

T = typography, letterpress

T1 = linotype, indirect letterpress

T2 = photoxylography, facsimile wood engraving

T3 = commercial rubber stamp

P1 = line block (cliché) with or without photography

P2 = half-tone, photo zincography



Flatbed, stencil and electronic

Original

L1 = autolithography

L2 = autography (transfer lithography)

L3 = zincography

L4 = algraphy

P8 = original photograph, hologram

S = stencil, ‘pochoir’

S1 = original serigraphy (screenprinting)

S2 = mimeography (dye stencil)

S3 = Katazome (oiled-paper stencil)

S4 = Kappa (Katazome made with persimmon juice)

CGD = computer generated design



Reproductive

P = photographic reproduction

P5 = collotype

P6 = photolithography, process transfer lithography

P7 = offset

P9 = serigraphic reproduction (photosilkscreen)

CRD = computer reproduced design

Y = photocopy



Other abbreviations

U = technique not listed above, including Chinese rubbing and collography

/mon = monotype

/col. = hand coloured

Number preceding the technique = number of plates used

/number after the technique = number of colours used

© 2001 Supplement. design: rob melssen