Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

gastheer: Eugène Jeurissen

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 - 7950477
T 06 19313976
email: supplement



Siemen Dijkstra (Den Helder 1968)

Siemen Dijkstra (1968) is autoriteit op het gebied van kleurenhoutsneden. Hij maakt gebruik van de reductiemethode (à bois perdu) waarbij de afbeelding in een houtplaat wordt uitgesneden. Voor ieder drukgang wordt vervolgens steeds meer uit dezelfde houtplaat gesneden. Passend bij zijn perfectionisme gebruikt hij acht tot wel vijftien drukgangen, die hij telkens een andere kleur geeft, en waarmee hij zijn ongeëvenaarde dieptewerking weet te bereiken.
opleiding: Academie Minerva te Groningen (grafiek en eerstegraads leraar tekenen).

Siemen Dijkstra (Den Helder, 1968) vit et travaille dans le village de Dwingeloo, dans la Drenthe aux Pays-Bas, où il réalise de spectaculaires gravures sur bois en couleurs.
Le procédé de gravure à bois perdu qu’il utilise implique que chaque aplat de couleur est taillé individuellement dans une matrice de bois unique, et imprimé successivement sur le papier. Avec ses grands tirages qui se composent parfois de 10 à 18 couches de couleurs, l’artiste évoque, depuis son atelier, un monde extérieur éloquent.



Kleurenhoutsnede Siemen Dijkstra


Dode mol




kunstenaar: Siemen Dijkstra (1968)
titel: Dode mol
opusnummer: n.v.t
gesigneerd: ja, linksonder
datering: 2005
techniek: kleurenhoutsnede (X1)
oplage: 10/45
afmeting afbeelding: h 10 cm x b 19 cm
ingelijst: ja, linksonder
afmeting lijst: h cm x b cm

prijs: € 200,-, incl. lijst

Toelichting

De originele foto is uiteraard op aanvraag verkrijgbaar.




home


Supplement, beeld- & boekwerken
antiquariaat / boekhandel

Van Randwijckweg 2
6573 EJ Beek Ubbergen
T 024 - 7950477
T 06 19313976 email: supplement



home



De aanwinsten van deze en voorafgaande weken.

De vernieuwde catalogus

En rechtstreeks van de uitgever


Speciale aanbiedingen

categorie boeken:
categorie Kunst / Prenten: Buiten de boekenorde:

boekbeeldjes






home
Uitleg m.b.t. gebruikte afkortingen rondom druktechniek voor exlibris op basis van FISEA-richtlijn



Intaglio

Original

C = intaglio printing (blank; embossing)

C1 = steel engraving

C2 = burin (graver or gouge) engraving, notably on copper

C3 = etching, including direct (brush) etching

C4 = dry point, including crayon manner and stipple engraving

C5 = aquatint

C6 = soft-ground or sugar etching

C7 = mezzotint

C8 = intaglio engraving on linoleum, plastic or other materials



Reproductive

P3 = photogravure, photogalvanography

P4 = commercial photogravure, rotogravure

P10 = etched steel printing (die-printing)



Relief

Original

X = relief printing (blank)

X1 = woodcut

X2 = wood engraving

X3 = linocut

X4 = relief-printed engraved or etched metal plates, notably metal cut

X5 = relief-printed metal plates created for intaglio printing

X6 = relief-printed engraving of other materials

X7 = (Chinese) stone stamp



Reproductive

T = typography, letterpress

T1 = linotype, indirect letterpress

T2 = photoxylography, facsimile wood engraving

T3 = commercial rubber stamp

P1 = line block (cliché) with or without photography

P2 = half-tone, photo zincography



Flatbed, stencil and electronic

Original

L1 = autolithography

L2 = autography (transfer lithography)

L3 = zincography

L4 = algraphy

P8 = original photograph, hologram

S = stencil, ‘pochoir’

S1 = original serigraphy (screenprinting)

S2 = mimeography (dye stencil)

S3 = Katazome (oiled-paper stencil)

S4 = Kappa (Katazome made with persimmon juice)

CGD = computer generated design



Reproductive

P = photographic reproduction

P5 = collotype

P6 = photolithography, process transfer lithography

P7 = offset

P9 = serigraphic reproduction (photosilkscreen)

CRD = computer reproduced design

Y = photocopy



Other abbreviations

U = technique not listed above, including Chinese rubbing and collography

/mon = monotype

/col. = hand coloured

Number preceding the technique = number of plates used

/number after the technique = number of colours used

© 2001 Supplement. design: rob melssen